23948sdkhjf

Från Sverige-märkta produkter ökar mer än andra

Värdet av försäljningen har ökat mer än snittet.

Under det senaste helåret har försäljningen av Från Sverige-märkta produkter ökat med 9,7 procent i försäljningsvärde visar siffror framtagna av NielsenIQ.

För andra produkter låg ökningen på 5,7 procent.

Ökningen av Från Sverige-märkta produkter motsvarar 2,4 miljarder kronor och produkter med märkningen är nu upp i totalt 22 procent i de produktkategorier där Från Sverige-märkta produkter finns representerade.

– Det är glädjande att konsumenterna fortsätter att välja produkter med Från Sverige-märkningen trots det pressade ekonomiska läget. Idag är cirka 12000 produkter godkända för märkningen och de finns i de flesta kategorier och prisklasser i butikerna, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning, i en kommentar.

Försäljningsvärdet ökar till största del på grund av prishöjningarna inom branschen, men nya produkter har bidragit med 650 miljoner kronor till den totala ökningen av försäljningsvärdet på 2,4 miljarder kronor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.11