23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Hårvård och goda smaker – Stockholms frisörer bjuder på mer

Att gå till frisören är inte längre bara en fråga om klippning och färg. I Stockholm vill allt fler salonger skämma bort sina kunder med både hårvård och kulinariska inslag. Det serveras ekologiska téer, lokalt bryggd kombucha och noga utvalda snacks som stämmer överens med salongernas profil.

Tanken är att ge kunderna en stund av välbefinnande, präglad av stil, kvalitet och personlig omtanke in i minsta detalj, något som förhoppningsvis dröjer sig kvar långt efter besöket.

Kaffe, kombucha och kundservice – frisörsalonger tänker alltmer på helheten

Flera av Stockholms frisörer har numera börjat med att servera kvalitetskaffe och té från småskaliga leverantörer men också lokalt producerad kombucha. För många mindre dryckesproducenter innebär det att de också får möjlighet att nå nya konsumenter.

Det handlar om mer än bara en gest och att vara trevlig mot kunden. Själva serveringen har blivit en viktig del av helhetskonceptet och påminner lite om när man besöker ett spa och bjuds på hälsosam mat och dryck i samband med en behandling. Det är något som ofta skapar en mer avslappnad och trivsam atmosfär, något som är tänkt att öka kundernas vilja att komma tillbaka för fler besök. Inom marknadsföring är det väl känt att omsorg om kunden leder till kundlojalitet.

För frisören har det faktiskt flera fördelar. Medan en kund sitter med färg i håret och i lugn och ro njuter av sitt kaffe kan denna påbörja behandlingen av nästa kund. Frisören hinner helt enkelt med fler kunder på en dag och det utan att stressen ökar. Läs mer om Stockholms bästa frisörer hos thatsup.se och se vilka som erbjuder denna typ av besök.

Lunch hos frisören

De drycker och snacks som kunderna kan välja mellan är ofta noggrant utvalda för att passa salongens varumärke. Inte sällan vill man förknippas med värden som hållbarhet, hälsa och kvalitet. Samtidigt måste man följa Livsmedelsverkets krav. En frisersalong får vanligtvis inte laga mat från grunden i sina lokaler eftersom de inte är avsedda för detta. Ofta är det därför färdigpackade smörgåsar och sallader från externa leverantörer som erbjuds.

Vissa salonger samarbetar också med närliggande kaféer eller restauranger och låter kunderna beställa take away direkt till salongen. Det gör att fler kan hinna med ett frisörbesök under sin lunchpaus.

Så kan försäljning av dryck bli en del av frisörens affärsmodell

Frisörer med en tydlig miljö- och hälsoprofil använder ofta sitt koncept som grund för att även sälja noga utvalda drycker och téer. Det kan handla om att erbjuda olika ekologiska téer eller veganskt, färdigförpackat godis. Produkterna exponeras ofta snyggt i salongen och personalen kan även ge personliga rekommendationer.

Genom att erbjuda drycker som både är goda och upplevs ha positiva effekter på hår, hud och naglar stärks salongens varumärke. Dessutom blir besöket mer än bara en behandling. Kunderna uppmuntras att stanna längre, handla mer och knyter samtidigt starkare band till frisören och salongen.

Här är några exempel på populära drycker som påstås ha god inverkan på hår och hälsa:

  • Grönt té – rikt på antioxidanter som sägs skydda hårsäckarna och stimulera hårväxt.
  • Kiselrikt örtté – påstås stärka hår och naglar.
  • Kollagendryck utan tillsatt socker – antas främja hudens elasticitet och hårkvalitet.
  • Kokosvatten – vätska är bra för kroppen och kokosvatten innehåller elektrolyter som sägs bidra till friskare hud.
  • Ingefärsshot med citron – påstås ”boosta” immunförsvaret och minska inflammation i hårbotten.

Därför satsar fler frisörer på mat, dryck och musik

Frisörsalonger har börjat låta sig inspireras av restaurangbranschen och arbetar alltmer med både doft, smak och ljudmiljö för att skapa en mer komplett helhet för sina kunder. Samtidigt blir salongen en plats där mindre, lokala företag och matproducenter får visa upp sina produkter.

Dagens kunder är krävande och vill gärna ha mer än bara en klippning. De vill ha en avkopplande stund mellan jobb och hämtning på dagis samtidigt som de blir fina i håret. Det är väl känt att salonger som ger sina kunder något extra sticker ut i konkurrensen. En kopp ekologiskt té eller ett hälsosamt mellanmål kan göra stor skillnad för hur besöket hos frisören upplevs.

I de flesta fall är det inte tillåtet för frisörer att servera alkohol på salongen utan giltigt serveringstillstånd. Man får inte ens bjuda på ett glas bubbel eller vin. Däremot går det bra att bjuda på alkoholfria drycker och det är en av anledningarna till att många serverar kaffe, té och kombucha.

Även musiken spelar en viktig roll. Med noggrant sammansatta spellistor skapas den rätta stämningen beroende på vilken tid det är på dagen eller vilken målgrupp ens kunder består av. Musiken förstärker hela atmosfären och därmed upplevelsen, och gör det lättare för kunden att slappna av och njuta av behandlingen.

Sänd till en kollega

0.015