23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Så designar du snygga, effektiva livsmedelsförpackningar

Bra mat- och livsmedelsförpackningar handlar om så mycket mer än bara förvaring. Branding, försäljning, trender – det är mycket som står på spel, dessutom i ett sammanhang där marknadsföringen kan bli otroligt kostnadseffektiv eftersom förpackningen i sig är en nödvändighet.

I den här artikeln tipsar vi om vad du bör tänka på när du ska ta fram och formge förpackningar, inklusive:

  • materialval – från återvunnen plast till förpackningar i papp och kartong
  • miljöaspekter – från hållbarhet till kommunikation
  • branding och trender – från färgval till symboler och information

Varför är förpackningar så viktiga i marknadsföringssammanhang?

Marknadsföring kommer nästan alltid till ett pris, och ofta drar det iväg vad gäller både tid och kostnad. Förpackningar är inget undantag, men fördelen är att kostnaden är ett faktum innan du ens börjar tänka på marknadsföring. Din produkt behöver en förpackning för att hanteras – men med rätt strategi kan den även fungera som ett effektivt kommunikationsverktyg mot slutkunden i ögonblicket innan köpet genomförs.

Vad behöver du tänka på?

Förpackningsdesign följer på många sätt samma principer om god design som vilken grafisk design som helst. En igenkännlig grafisk identitet bör du redan ha, med en unik logotype och allt vad det innebär.

Ha sedan följande i åtanke:

  1. Val av material

Alltfler producenter gör sitt bästa för att göra klimatsmarta val vad gäller förpackning. Exakt vad som utgör ett klimatsmart val tål dock att diskuteras. Plast har fått dåligt rykte, men plast som tas fram av återvunnet material och kan återanvändas eller återvinnas igen drar ändå ned på miljöavtrycket rejält. Ett exempel är Choví Groups Allioli som förpackas i polypropen, varav 25 % är helt återvunnen. Eftersom hela förpackningen är gjord av samma material är den också lätt att återvinna.

Men det är självklart inte alla produkter som lämpar sig för plastförpackningar, och återvunnen kartong och papp ses bland många som ett bra och hållbart alternativ. Antalet aktörer på takeawaymarknaden har ökat explosionsartat under pandemin, och där kan olika typer av kartong vara att föredra – ofta med fördelen att hela förpackningen kan åka direkt ned i komposten.

  1. Hållbarhet

När det gäller hållbarhet finns det med andra ord olika alternativ och olika åsikter om vad som är bäst. Oavsett vad som är rätt för din produkt så är det ditt jobb som producent att kommunicera tydligt och göra det lättare för kunden att ta reda på exakt vad förpackningen innehåller och hur den kan återvinnas.

Tack vare initiativ som återvinningsappen Bower i samarbete med livsmedelföretaget Orkla blir det allt lättare för konsumenter att ha koll på vad som kan återvinnas och pantas. Om din produkt kan få miljömärkningar är även det värt att satsa på – dels för att uppmuntra ett hållbarhetstänk, men också med tanke på att konsumenter i allt större utsträckning redan gör vad de kan för att handla hållbart, så märken som KRAV och MSC gör sitt även för försäljningen.

  1. Branding

Så du har en visuell identitet, du har valt material, och du har fått din miljömärkning – men hur blir allt detta en helhet som skickar rätt signaler från hyllan i affären eller när produkten levereras hem till kunden?

Förpackningen i sig är ett ypperligt tillfälle att stärka ditt varumärke. Var konsekvent med ditt visuella uttryck, och tänk på hur andra aktörer som exempelvis Innocent och Oatly utnyttjar sina förpackningar för att kommunicera med sina kunder. Har du ett viktigt budskap som du vill nå ut med? Vilken känsla vill du väcka hos kunden?

En stark trend på sistone är ett särskilt ‘grönt sortiment’ med en egen igenkännlig identitet, alternativt ett hållbarhetsperspektiv som genomsyrar hela varumärkets identitet, inklusive förpackning och design. Just den gröna färgen är populär här, men andra jordnära toner och natursymboler är också vanligt förekommande. Undersökningar visar att konsumenter vill veta vilken gård produkter kommer ifrån och har större förtroende för svenskproducerade varor, så var tydlig med just din produkts hållbara fördelar.

I vissa segment kan omtyckta varumärken som skickar ut rätt signaler till och med fungera som statusmarkörer. Kanske blir just din produkt populär bland stylister och får synas i inredningsreportage?

 

Sammanfattningsvis är förpackningsdesign tveklöst är värt att investera i. Med våra tips kan du ta fram en snygg, effektiv livsmedelsförpackning som vinner varje gång en kund ser den på hyllan.

Sänd till en kollega

0.032