23948sdkhjf

Bubs hakar på fultrenden

Jönköpingsföretaget Bubs börja sälja deformerat godis till ett lägre pris.
I tider av ökad medvetenhet kring matsvinnsproblematiken har det blivit trendigt att sälja produkter som i vanliga fall inte håller måttet rent utseendemässigt.

Häromveckan introducerade Coop, som den första livsmedelskedjan, en särskild avdelning i grönsaksdisken för "knasiga grönsaker", som till exempel krokiga rotfrukter.

Läs också: Coop i ful premiär

Nu hakar godistillverkaren Bubs, bland annat kända för sina dödskallar med hallon- och lakritssmak, på trenden. Allt godis som lämnar anläggningen i Jönköping felskapt, som skumgodis som blivit lite för tjocka eller tunna utan att för del saken skulle ha sämre innehållsmässig kvalitet, kommer nu att säljas till ett lägre pris. Det genom ett samarbete mellan Bubs och Matsmart, som har som huvudsaklig affärsidé att sälja felmärkta eller utgångna varor via nätet.

— En hallonlaktritsskalle som saknar ett öga smakar ju lika gott ändå. Vi köper in godiset och säljer det till våra kunder som kan göra ett klipp. Alla tjänar på det, och samtidigt bidrar vi till att minska matsvinnet, säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094