23948sdkhjf

E-sportare ger skjuts åt Alvestaglass

Samarbete ska få Växjöföretagets att växa utomlands.
På åtta år har glasstillverkaren Alvestaglass gått från 0 till 50 miljoner kronor i omsättning. Och om planerna för export till de tilltänkta marknaderna Frankrike, USA och Tyskland går i lås lär försäljningen dra iväg ytterligare.

— Vi jobbar jättehårt med det och är jättesugna på att växa utanför Sverige, säger Richard Hertig, som tog över verksamheten 2008, säger han till P4 Kronoberg.

Ett sätt att göra Alvestaglass mer känt i utlandet är ett på ytan udda samarbete. Tillsammans med den 23-årige professionella e-sportaren Adam Friberg, internationellt känd inom sitt gebit, har glasstillverkaren tagit fram en bananglass med chokladsås, King of Banana. King of Banana är också Adam Fribergs smeknamn när han spelar dataspelet Counterstrike.

Teamet han spelar med heter Ninjas In Pyjamas, NIP. Och det var NIP, som har en vana av samarbeta med livsmedelsföretag, som tog initiativet.

Sedan lanseringen i somras har Alvesta fått bra feedback från dataspelsvärlden.

— Man ser verkligen vilken otroligt stor sport det här. Vi får extremt mycket förfrågningar om den här glassen från hela världen, säger han till Sveriges Radio.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078