23948sdkhjf

Klassiska spritmärket säljs efter 3 månader

Varumärket L.O. Smith, som köptes upp av Cefour i februari, säljs nu till The Absolut Company.
I början av februari i år förvärvade vinföretaget Cefour Wine & Beverage bolaget L.O. Smith Holdings, och därmed även det helägda dotterbolaget L.O. Smith Sverige som producerar och förpackar alkoholhaltiga drycker till restauranger och konsumenter.

Läs också: Cefour köper L.O. Smith

Nu säljer Cefour L.O. Smith till The Absolut Company och Pernod Ricard för en miljon euro kontant, motsvarande ungefär 9,25 miljoner kronor.

— Efter förvärvet av L.O. Smith AB har vi gjort en omfattande analys av verksamheten och dess samtliga tillgångar. För att skapa bäst förutsättningar för ökad försäljning och geografisk expansion har vi fattat beslut om en ny varumärkesstrategi för hela vår produktportfölj och den här överenskommelsen ligger helt i linje med vår strategi. Förutom att ge Cefour ett kapitaltillskott är det glädjande att vi nu även stärker vår relation med The Absolut Company och Pernod Ricard för framtiden, säger Mats Jämterud, styrelseordförande för Cefour, i ett pressmeddelade.

I L.O. Smith-paketet ingår också en produktionsanläggning i Götene samt en rad varumärken, däribland Svedka Vodka, som tappas på uppdrag av amerikanska Konstellation Brands och en rad shot-likörer som säljs på Systembolaget. På L.O. Smith i Götene produceras också flytande livsmedel, som såser och matlagningsviner, under varumärket Blomberg.

L.O. Smith skapade Absolut Rent Brännvin 1879, vilket är ursprunget till Absolut Vodka och som idag produceras och tillverkas i Åhus i Skåne. På så vis handlar det om en slags hemkomst för den klassiska spritdrycken.

— Det känns mycket bra att varumärket L.O. Smith nu fullt ut är en del av Absolut Vodka och Pernod Ricard. Vi är stolta över vårt ursprung och vår upphovsman och vi är glada och tacksamma över att Cefours ledning möjliggör ett återbördande av L.O. Smith-varumärket till, där det enligt oss, hör hemma, säger Rolf Cassergren, vice President på The Absolut Company/Pernod Ricard.

Enligt Cefour motsvarar produkter under varumärket L.O. Smith cirka 5 procent av koncernens totala försäljning under 2015.

— Den här affären ger oss möjlighet att fortsätta det offensiva arbetet med att utveckla och investera i vår löpande verksamhet med utökad produktionskapacitet och ökad försäljning på fler marknader som primärt fokus samt stöttar även vår strategi kring att genomföra fler förvärv framöver, säger Henrik Sundewall, vd för Cefour.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078