23948sdkhjf

Midsona i storaffär — blir ekojätte

Koncernen köper bolaget bakom Kung Markatta för 810 miljoner kronor.
Förra sommaren köptes den danska ekolivsmedelsgrossisten Urtekram för 270 miljoner kronor. Nu öppnar Midsona, med varumärken som Friggs, Naturdiet och Dalblads, plånboken igen. Denna gången är det Internatural med det ekologiska varumärket Kung Markatta som förvärvas.

I och med affären, som uppgår till 810 miljoner kronor, får Midsona också tillgång till Alma Norge med varumärket Helios. Dessutom ingår Internaturals distributionsportfölj med en rad andra lokala och internationella varumärken som Alpro, Yogi Tea och Green & Black’s.

Läs också: Svenskt bolag köper upp dansk livsmedelsgrossist

Köpet av Kung Markatta och Helios ska ses som ett försök att bli ledande inom ekologiska livsmedel i Norden då företagen samlas under samma paraply som Urtekram.

— Detta förvärv är Midsonas hittills största och accelererar vår pågående resa att bli ledande i Norden inom hälsa och välbefinnande. Efter förvärvet av Urtekram för ett år sedan är Internatural ett perfekt komplement för Midsona och ett viktigt steg i vår utveckling. Genom kombinationen av dessa regionala marknadsledare ser vi intressanta möjligheter att fortsätta utveckla vår produktportfölj, våra varumärken och vår organisation, till fördel för våra kunder, leverantörer och konsumenter. Förvärvet av Kung Markatta och Helios i kombination med Urtekram, gör Midsona till marknadsledaren inom ekologiska kolonialprodukter i var och en av de länder vi är verksamma i (Sverige, Danmark, Norge och Finland). Vi har imponerats av Internatural och gläds över att kunna välkomna dem till Midsona, säger Peter Åsberg, koncernchef för Midsona, i ett pressmeddelande.

Midsona, som omsatte nära 1,3 miljarder kronor i fjol och köper Internatural kontant. Internatural omsatte 637 miljoner kronor 2015, varav 64 procent i Sverige och 36 procent i Norge.

— Jag ser Midsona som den ideala partnern för Internaturals fortsatta tillväxt och utveckling. Vi har arbetat tillsammans med Midsona under en längre tid och har redan idag ett framgångsrikt partnerskap på den Norska marknaden. Vi ser fram emot att slå samman våra styrkor och förutspår en gynnsam framtid tillsammans, säger Anders Dahlin, vd för Internatural och Kung Markatta.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.425