23948sdkhjf

Skandinaviens största ekokedja expanderar

Svenska Paradiset öppnar sin tredje butik på sedan starten förra året – siktar mot 20 butiker inom fem år.
De senaste åren har svenska marknaden för ekologiska produkter vuxit stort – från 2014 till 2015 ökade försäljningen av ekoprodukter med 40 procent. Framförallt är det storkedjorna som pushar på försäljningen, men det rinner också ner till de mindre aktörerna.

Stockholmsbaserade ekolivsmedelskedjan Paradiset är ett av exemplen. Sedan de öppnade sin första butik på Södermalm för ett och ett halvt år sedan har det gått fort.

Läs också: Han öppnar Skandinaviens största ekobutik

Södermalmsbutiken blev i och med öppnandet Skandinaviens största ekolivsmedelsbutik, och när den andra butiken på Östermalm öppnade i maj 2016 kunde man titulera sig Skandinaviens största ekolivsmedelskedja.

Under nästa år öppnar Paradiset sin tredje butik – en 1 500 kvadratmeter stor butik, med food court, delikatessdisk och en hälso- och skönhetsavdelning.

Även denna butik öppnar i Stockholm, Sickla närmare bestämt, men målet är att öppna 20 butiker inom fem år, både i Sverige och internationellt.

Läs också: Ny ekokedja öppnar

– Allt fler konsumenter bryr sig om vad de äter, varifrån maten kommer och vad den innehåller. Det kraftigt ökade intresset för ekologisk mat har bidragit till vår framgång hittills och skapar förutsättningar för våra ambitiösa framtidsmål, säger Johannes Cullberg, grundare och vd för Paradiset, i ett pressmeddelande.

Grundaren Johannes Cullberg har tidigare lång erfarenhet av livsmedelsbranschen efter att bland annat ha etablerat butiker åt Lidl i Norge. Efter att ha kombinerat kunskap med kapital från privata investerare och samarbetspartners har han lyckats få fotfäste i en svår bransch, men det krävs ett högt kundflöde då butikerna har många färskvaror.

För att få upp försäljningen, kunna locka in kunder och hålla nere priserna på de ekologiska produkterna har Paradiset även ett icke-ekologiskt sortiment.

Läs också: Paradiset växer

– De ljusgröna är de som handlar mjölk och ägg ekologiskt, men som kanske inte har kommit till kycklingen ännu. Därför måste vi även ha sådant som inte är ekologiskt, vilket utgör 25–30 procent av sortimentet, säger Johannes Cullberg till Dagens Industri Weekend.

Med expansionen siktar Paradiset på att utmana andra kedjor snarare än enskilda helekologiska butiker, skriver DI Weekend. Främst i konkurrensledet står Coop, som med EMV-märket Änglagård både har lång erfarenhet av ekologiska produkter och stort sortiment – cirka 400 produkter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094