23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Med sin form och sitt praktiska lock är SuperLock®-förpackningen perfekt till den nya serien av Optimel®-sallader från holländska Friesland Campina. Försäljningen går riktigt bra.

Holländska Friesland Campina vet att det är kunden som bestämmer. Så när en konsumentundersökning visade att kunderna gärna ville ha nyttiga sallader gick matlagningsteamet bakom det populära märket Optimel® direkt in i köket tillsammans med Royal Smilde Foods. De skapade tre nya spännande varianter: paprika och gurka, selleri och äpple samt curry. Salladerna säljs i en förpackning om 175 ml och innehåller varken fett eller tillsatt socker och är goda på till exempel rostat bröd som en lätt och nyttig lunch.

Populära och lätta att lägga märke till

Optimel®-salladerna har snabbt blivit populära. De är lätta att lägga märke till i butikerna i SuperLock®-förpackningen från Superfos, ett företag i Berry Global. Locket har en iögonfallande blå färg och Royal Smilde berättar att förpackningen står ut i mängden på grund av den runda formen, då kalla sallader vanligtvis säljs i fyrkantiga förpackningar i Beneluxländerna. På det sättet framhäver den rundade looken även att innehållet är nytt och annorlunda – salladerna innehåller nämligen betydligt färre kalorier än de vanliga salladerna i kyldisken.

Förpackningen – en bra matchning och en del av succén

Janine Schraa, produktchef på Smilde, kan kort efter lanseringen berätta om en bra start:

”Vi är fortfarande i startfasen, men de första resultaten visar mycket goda försäljningssiffror och vi gläds åt att vi ligger över försäljningsprognosen. En effektiv reklamkampanj, som går i flera kanaler, hjälper till att marknadsföra de nya Optimel®-salladerna, men vi menar att förpackningen självklart är en mycket viktig del av vårt produktkoncept – och en del av succén med salladerna.”

Enligt Janine Schraa upplever slutanvändarna att de helt obesvärat både kan öppna och återförsluta SuperLock®-förpackningen, så att det resterande innehållet kan ställas tillbaka in i kylskåpet för att användas senare.

”Plastic Hero” för att säkra enkel återvinning
Holländska användare är inte bara pålästa om enkel och nyttig kost utan även om miljön och därför finns det en ”Plastic Hero”-logga på behållaren. Det ger en hållbar profil. I Holland samlas nämligen plast in under ett frivilligt avfallshanteringssystem som kallas ”Plastic Hero”. En förpackning med denna märkning är enkel att återvinna och det är precis så det är med SuperLock®-behållaren. Den är framställd av en enkel form av plast (monomaterial) vilket möjliggör att materialet i förpackningen lättare kan återanvändas.
 
Fram till produktlanseringen av de nya salladerna fanns det en tydlig tidspress, men trots det lyckades Superfos via en stram planering att leverera behållarna i tid, klara att fyllas med sallad på en Grunwald-påfyllningslinje. Och sedan dess har Optimel®-salladerna i SuperLock®-förpackningarna haft en flygande start.

Berry Superfos
Spotorno Allé 8
2630 Taastrup
Danmark
VAT nummer: DK43239511

Kontaktperson

UVN
Ulla Vennervald Nielsen
EA & HR Operations Excellence Manager
+45 59111151 ullavennervald@berryglobal.com

Sänd till en kollega

0.062