23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Nestlé firar innovativ 75åring

Nu firar Nestlé 75 års jubileum av innovationen Nescafé

Nestlés varumärke, Nescafé började som en idé för att lösa problemet med överskottskaffe i Brasilien till en position som en av världens mest omtyckta drycker.

Den 1 april 1938 lanserades den innovation som ledde till en storskalig produktionslinje för "Spraytorkning" kaffebönor och ett lättlösligt kvalitetskaffe – Nescafé. Kaffet introducerades andra världskriget i England, Schweiz och USA. Tack vare längre hållbarhet än färskt kaffe ökade Nescafés popularitet och försäljningsvolymerna fördubblades.

Två produktionsanläggningar inrättades i USA 1943 för att hålla jämna steg med efterfrågan.

- Vi firar arvet och den rika historiken hos Nescafé – världens första snabbkaffe med distinkt kaffearom. Under de senaste 75 åren har Nescafé utvecklats från en plåtburk kaffe till ett komplett utbud av produkter och system. Nescafé finns idag i över 180 länder och är idag världens största kaffevarumärke, säger Carsten Fredholm, chef för Nestlés strategiska affärsenhet, Beverages i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079