Många vill ha ursprungsmärkningar
Fler konsumenter vill ha ett utökat utbud av griskött. 5 av 10 vill testa nya typer av griskött och 6 av 10 vill lära sig tillaga delar av grisen de inte provat. Majoriteten tycker att griskött är enkelt att tillaga, skriver Svenskt Kött i ett pressmeddelande. - Det är bra att konsumenterna vill ha mer att välja på samtidigt som branschen är inne i ett starkt utvecklingsskede för att möta konsumenternas förväntningar, säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. - Nyfikenheten är stor likaså viljan att lära sig laga nya saker. Griskött är fortsatt populärt, det ska vi ta vara på, säger Maria Forshufvud. Köttets ursprung är fortsatt en viktig faktor vid valet av griskött, 8 av 10 vill veta varifrån köttet kommer. - Det finns en tilltro till de svenska bönderna. Sverige har ett starkt djurskydd och bra djuruppfödning säger Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött. Den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött är helt klart efterfrågad av konsumenterna och har en viktig funktion att fylla. Vi märker också att allt fler företag frågar efter märket och använder det aktivt på förpackningarna.