23948sdkhjf

Försäljningen av ekologisk ost rusade i fjol – 37 procent upp i volym

Kravs ekobarometer visar att en vara gick emot den negativa ekotrenden i fjol.

Under 2022 sjönk försäljningsvärdet av Krav-märkta livsmedel i dagligvaruhandeln med 4 procent under 2022. Nedgången volym var hela 13 procent, visar Kravs ekobarometer. Men det finns två varor som går emot trenden. 

– Även om vi har ett tufft år bakom oss med skenande inflation och höga matpriser, så finns det ljusglimtar när det gäller Krav-märkta livsmedel. Försäljningen i matbutiker har sjunkit, men vissa produkter som ost och kyckling har gått bra, säger Emma Rung, vd på Krav.

Enligt ekobarometern ökade försäljningen av Krav-märkt ost med 29 procent i värde och hela 37 procent i volym. Även kyckling hade en positiv värdeutveckling med 2,3 procent. Men volymen minskade med 9,9 procent likt nästan samtliga andra kategorier. Bland annat minskade ekoförsäljningen av kaffe med 32 procent i volym och 6 procent i värde. 

Ett område där försäljningen legat stabilt är inköpen från offentliga aktörer som skolor, äldreomsorg och sjukhus. Andelen minskade något under 2022, men de intäkterna utgör en trygghet för lantbrukare som satsat på ekologisk produktion, enligt Krav. 

– Om vi vill ha närproducerade och Krav-märkta produkter, så måste vi köpa dem. De eko-bönder som inte får sälja sina produkter kan behöva ställa om till konventionell produktion, och det tar ofta flera år för dem att ställa om tillbaka till ekologiskt igen, säger Emma Rung.

Antalet Krav-anslutna lantbrukare sjönk under 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11