23948sdkhjf

E-handeln av alkohol minskar men intresset för näthandeln växer

E-handel med alkoholhaltiga drycker följer utvecklingen i handeln i stort, när det är lågkonjunktur drar vu åt svångremmen. Men även om förtroendet för Systembolaget håller i sig blir allt fler intresserade av att testa näthandel.

I årets undersökning, som gjorts av undersökningsföretaget Kantar Public på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen, deltar 2 300 respondenter mellan 25 och 84 år som svarat på frågor om sina inköpsvanor av alkohol på nätet.

Där konstateras att e-handeln med alkohol minskat något, vilket antas ligga i linje med den senaste tidens nedgång för e-handeln i stort.

Däremot kan 57 procent av respondenterna som inte e-handlar alkohol tänka sig att göra det i framtiden, varav 38 procent också kan tänka sig andra näthandlare än Systembolaget.

Det är en tydlig uppgång jämfört med 2022, då motsvarande totalsiffra låg på 49 procent.

– Rapporten visar att inte heller vår bransch är immun mot omvärldsfaktorer såsom höjda priser i spåren av krig och inflation. Samtidigt uppger en majoritet av de som inte e-handlar alkohol idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden vilket får oss att tro att minskningen är tillfällig och inte del av en ihållande trend, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De flesta, 81 procent, handlar fortfarande sina alkoholhaltiga drycker på Systembolaget och förtroendet för Systembolagets e-handel håller i sig. De flesta beställningarna från statsmonopolet hämtas dock ut i butik eller från ett utlämningsställe.

Mest missnöjd är kunderna med Systembolagets så kallade ”leveransfönster”, det vill säga på önskelistan står längre öppettider och hemkörning utanför öppettiderna.

47 procent av respondenterna uppger sig vara nöjda med de öppettider som finns idag vilket är en minskning från fjolårets 62 procent.

Frågan har diskuterats under en tid och senast 2022 sade Socialdepartementet nej till längre öppettider och hemleveranser utanför öppettiderna med hänvisning till att ”ökad tillgänglighet inte är önskvärt utifrån ett folkhälsoperspektiv.”

Övriga leveratörer går det sämre för vad gäller nöjdhetsbetyg. De tappar på nästan alla punkter när det gäller erbjudandet, men deras leveransfönster och fraktpris upplevs vara bättre än Systembolagets.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Vill förnya trots tuffare tider – ”brutalt ute på kapitalmarknaden”
Livsmedelsbranschen vill fortsätta innovera – ”Extra viktigt i en lågkonjunktur”
Även SAS inför Mondelezbojkott – tar bort Marabou, Daim och Toblerone
Löfbergs säljer sitt brittiska varumärke – ”Ett strategisk beslut”
Ulrika Ekström lämnar som vd för Svenskmärkning
De bildar ett joint venture för att satsa på tång
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.25