23948sdkhjf

Vinhandlare startar branschorganisation

Ett antal leverantörer som säljer vin på nätet har bildat Nätvinhandlarnas branschorganisation.
Handel med vin på nätet är en relativt ny företeelse. Det finns fortfarande en osäkerhet hos många konsumenter om vilka regler som gäller. Därför har ett antal ledande leverantörer som säljer vin på nätet med hemleverans till svenska konsumenter bildat Nätvinhandlarnas branschorganisation.

En avgörande anledning till att branschorganisationen bildas just nu är att den av regeringen tillsatta utredningen om tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkoholdrycker.

Vill nå seriösa vinhandlare

Genom den nya branschorganisationen räknar man med att det blir enklare att kunna förhålla sig till utredningsresultatet när det bl. a gäller hur tillsynen av e-handel och hemleverans av alkoholdrycker till konsumenter bör bedrivas och om ålderskontrollen behöver säkerställas.

– Vi räknar med att alla seriösa vinhandlare på nätet, inklusive Systembolaget, i en förlängning kommer att ansluta sig till Nätvinhandlarnas branschorganisation. Det kommer att krävas för att man skall betraktas som seriös, säger Ole Nielsen, ordförande för branschorganisationen och VD för Winefinder i ett pressmeddelande.

Vinhandlare med tillstånd kan bli medlemmar
Den nya organisationen är öppen för alla vinhandlare med tillstånd av Skatteverket att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner. Man förbinder sig att följa svensk lag och att uppfylla föreningens medlemskrav vad gäller t ex hur man marknadsför sig, att man har fokus på kvalitetsviner och att man genomför noggranna kontroller av ålder vid leverans. Den som ej lever upp till de gemensamma kraven riskerar ytterst att uteslutas ur branschorganisationen.

Sälja vin för 140 miljoner
Från start ingår Winefinder, Vinoteket/Vintjänsten, Ewine, Italienska Magasinet, Handlavin.se, Idala Gård Vinhandel, California Wine Club, Xwine, Franska Vinlistan, Invinitum, Kvalitetsvin.se, Champagneliv, samt Iberian Wine Club i Nätvinhandlarnas branschorganisation. De räknar med att i år tillsammans sälja vin över nätet med hemleverans till svenska kunder till ett värde av ungefär 140 MKR, vilket motsvarar ungefär 0,7 procent av värdet av allt vin som köps av svenska privatpersoner.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063