23948sdkhjf

Hemköp vill boosta försäljningen av ekologiskt

Genomför butiksdemonstrationer i kedjans butiker för att öka kunskapen.

Försäljningen av ekologiska produkter har fått ge vika i samband med de höga matpriserna och inflationen. Nu vill Hemköp motverka den vikande försäljningen med att öka kunskapen. Under hösten kommer kedjans butiker genomföra så kallade butiksdemonstrationer tillsammans med intresseorganisationen Eologiska Lantbrukarna för att driva på försäljningen av ekologisk mat och dryck.

– Det här är ett riktigt bra initiativ och ett bra sätt att samtala och interagera med våra kunder för att öka kunskapen om och lyfta fördelarna med ekologiskt. Två år i rad har vi haft dagligvaruhandelns högsta eko-försäljning och vår ambition är att fortsätta behålla den positionen, säger Simone Margulies, vd på Hemköpskedjan i ett pressmeddelande.

Ett av dragen för att öka försäljningen, som Hemköp inrättade nyligen, är att ge klubbmedlemmar dubbla bonuspoäng vid köp av alla ekologiska och Krav-märkta produkter. 

Hemköps målsättning är att försäljningsandelen av ekologiskt ska uppgå till 10 procent senast 2025.

– Det är hoppfullt att Hemköp vill ta på sig ledartröjan och driva ekoförsäljningen, det gör gott för den biologiska mångfalden och djurens välmående, kommenterar Ida Lind, expert marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna.

Satsningen genomförs inom Ekologiska Lantbrukarnas projekt ”Marknadspiloter” som finansieras av Jordbruksverket inom ramen för den svenska livsmedelsstrategin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094