23948sdkhjf

Nedgången för livsmedelsförsäljningen rekordhög

Räknat i pengar ökade försäljningen av livsmedel i fjol mer än något tidigare år på 2000-talet. Men i volym räknat minskade försäljningen mer än något annat år, visar ny statistik från Statistiska centrabyrån, SCB.

Nyligen presenterade SCB siffror som visade att livsmedelsförsäljning ökat med 22 miljarder kronor under 2002, jämfört med 2021. 

Dagligvaruhandelns försäljning av livsmedel mäts i löpande priser, vilket är detsamma som hur många kronor den inbringat. Räknat på det viset har försäljningen ökat varje år sedan åtminstone år 2000, vilket är så långt tillbaka som SCB:s statistik på området sträcker sig, enligt ett pressmeddelande.

– Räknat i löpande priser ökade försäljningen av livsmedel exklusive drycker med 7,7 procent under 2022 jämfört med 2021. Inget annat år har ökningen varit över sju procent, säger Louise Eklund, statistiker på SCB.

Ser man till mängden varor som faktiskt sålts i butikerna, vilket mäts i fasta priser, blir bilden däremot en helt annan, konstaterar Louise Eklund.

– Volymen sålda livsmedel exklusive drycker minskade med 2,9 procent förra året. Det har tidigare hänt vid två tillfällen under 2000-talet att volymen minskat jämfört med föregående år, men minskningen har aldrig varit så här stor.

Förklaringen till att de två trenderna pekar åt olika håll stavas prisökningar, menar SCB. Priserna för livsmedel exklusive drycker ökade enligt Konsumentprisindex (KPI) med 10,9 procent under 2022, vilket är betydligt högre än för 2021 då priserna ökade med 0,2 procent. Den genomsnittliga prisökningen mellan 2016 och 2021 var 2,0 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078