23948sdkhjf

Agtira ska göra Lidl självförsörjande på gurka

Agtira och Lidl Sverige siktar på att bygga odlingsanläggning tillsammans, som ska försörja kedjans samtliga 205 butiker med svensk gurka.

Agtira och Lidl Sverige har tecknat en avsiktsförklaring, som omfattar en produktionsanläggning enligt upplägget Farming-as-a-Service (FaaS). Det innebär att Agtira bygger och driver odlingen åt Lidl Sverige, som i sin tur köper all produktion över en längre tidsperiod. Står det i ett pressmeddelande.

– Vi är otroligt glada för förtroendet, och stolta över det kvitto vi får på att Agtiras grönsaker är goda, efterfrågade och dessutom konkurrenskraftiga, säger Pontus Lamberg, kommersiell chef på Agtira.

Lidls svenska grönsaksutbud är i dag 30 procent. Gurkan blir en del av varumärket Matriket, som omfattar 150 svenskproducerade varor.

– På Lidl vill vi göra det enkelt för konsumenten att välja svenskodlat, det här är ett tydligt exempel på hur vi omsätter ord i handling, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Placering, kapacitet och tidplan för anläggningen håller på att tas fram. Agtira har sedan tidigare ett samarbete med Ica. Anläggningarna finns i Sundsvall, Östersund och Skellefteå, samt en som håller på att byggas i Haninge och en planeras i Boden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078