23948sdkhjf

Lohilos rapport: ”Negativa trenden i Sverige bruten”

Foodtech-bolaget Lohilo Foods totala nettoomsättning minskade med 16 procent till 47 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2023, medan bruttomarginalen ökade till 34 procent (33).

Genomförda omstruktureringsprogram har minskat övriga externa kostnader med 31 procent och personalkostnader minskade med 34 procent.

Ebitda-resultatet blev positivt, 0,1 miljon kronor (-4,4) medan rörelseresultatet uppgick till -1,5 miljoner kronor (-6,6). Resultat före skatt blev -2,3 miljoner kronor.

”När vi lägger årets tredje kvartal bakom oss kan vi konstatera att vi därmed också kan summera två kvartal på raken med positiv ebitda, vilket gläder mig mycket. Vårt fokus nu är att även nå ett positivt resultat före skatt (EBT) för ett enskilt kvartal och för att därefter sikta på ett helt år med positivt EBT”, skriver vd Richard Hertvig i delårsrapporten.

”Vi ser även att vår tidigare negativa försäljningstrend i Sverige brutits då våra egna glassvarumärken växer även i Sverige under Q3 jämfört med förra året”, skriver han vidare.

Totala nettoomsättningen minskade med 15,7 procent till 47 212 TSEK (55 991).

Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 14,5 procent till 39 490 TSEK (34 479).

Nettoomsättningen för Exporten ökade med 106,3 procent till 14 402 TSEK (6 981)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08