23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Kyckling och bönkaffe kampanjpopulärast

Sportdryckerna stiger i popularitet. Hushållen köper mer än dubbelt så mycket än 2022, enligt DLF:s undersökning.

Frukt och grönt, mjölk, matbröd, matfett och gräddprodukter är de basvaror som hamnar i topp när hushållen handlar. Nästan alla hushåll i Sverige köper dessa basvaror. Det visar DLF:s undersökning Hushållens dagligvaruinköp 2023, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget Gfk.

De varukategorier som går mest framåt är sportdryckerna, där hushållen köpte mer än dubbelt så många fler jämfört med för ett år sedan. De varor som minskar och som sticker ut är fryst fiskgratäng, som tappar nästa en fjärdedel. Även kylda och frysta vegetariska produkter tappar mark, 20 respektive 12 procent.

När det kommer till kampanjvaror toppas lidysn av färsk kyckling och bönkaffe. Därefter följer hårdost, fryst kyckling och chokladstycksaker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078