23948sdkhjf

Lohilo visar på tillväxt – egna varumärken ökade

Nettoomsättningen ökade i stort och för egna varumärken under första kvartalet i år.

”Vi kan för årets första kvartal glädjande presentera en tillväxt på vår totala omsättning samt på underliggande viktiga KPI:er som egna varumärken och export. Tillväxten i det första och det normalt svaga kvartalet talar för ett vidare potentiellt bra år. En hög efterfrågan på våra produkter i och utanför Sverige ger en positiv bild framåt”, skriver Richard Hertvig, vd och koncernchef Lohilo, i rapporten.

Bolaget har under förra året gjort förändringar i organisationen och besparingar som nu genererar en alltmer positiv bild för bolaget. 

Kostnadsbesparingarna ska ge full effekt under tredje kvartalet i år, står det. 

– Vi kan se att resultatet för april följer mars positiva trend. Med det sagt tackar jag ödmjukast medarbetarna för deras hårda och dedikerade arbete och aktieägare för stödet, skriver han.

Totala nettoomsättningen ökade med 6,7 procent till 45,9 miljoner kronor (43,0).

Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 14,1 procent till 39,7 miljoner (34,8).

Nettoomsättningen för Exporten ökade med 25 procent till 14,5 miljoner kronor (11,6).

Bruttomarginalen har ökat till 33,2 procent (27,9).

Rörelseresultatet före avskrivningar (ebitda) uppgick till +615 000 kronor (-4 464).

Rörelseresultatet uppgick till -667 000 kronor (-6 099).

Periodens kassaflöde uppgick till -2,9 miljoner kronor (1 161).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.564