23948sdkhjf

Trendbrott: Svenskt går före pris på julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, enligt Livsmedelsföretagens Demoskopundersökning.

Att maten är svenskproducerad ligger i topp men därefter är det en prisfråga, visar undersökningen.

Jimmy Sandell som är kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen tolkar det som att inflationen börjar släppa greppet.

– När vi gjorde undersökningen 2021 exploderade prisfaktorns betydelse, och både 2022 och 2023 delade den förstaplatsen med svenskproducerat. Att prisfaktorn nu verkar tappa i styrka är mycket välkommet ur de svenska livsmedelsproducenternas perspektiv, kommenterar han i ett pressmeddelande.

På tredje plats kommer att man gärna själv fixar maten på bordet. Jimmy Sandell tror att kombinationen av ekonomisk press på hushållen och ett mer eller mindre ständigt flöde av dåliga nyheter har lett till en viss trötthet hos det svenska folket.

– Självklart vill man fira julen ordentligt, men man orkar kanske inte gå all in just i år. Då är det helt ok att man lägger mindre tid och energi på att stå vid grytorna eller på att göra den där extra fina juldukningen, säger Jimmy Sandell.

Demoskop har frågat 1 008 personer, som ligger som underlag för resultatet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141