Ikeas livsmedelssatsning – AI-driven mikrobutik
Ikea utmanar både dagligvaruhandeln och servicehandeln när möbeljätten inom kort lanserar en mikrobutik för livsmedel.
Det är ännu så länge mycket litet känt om de autonoma varuautomats-liknande mikrobutikerna, men satsningen görs i partnerskap med det portugisiska start up-bolaget Reckon.ai, som jobbar med AI och bildigenkänning för att hjälpa retailbolag att optimera sina prisstrategier.
AI-företagets vd Ana Pinto har i ett inlägg på Linkedin bjudit på ett litet smakprov på samarbetet med Ikea.
”Genom att effektivisera kundernas tillgång till Ikea-produkter, optimera lagerhanteringen och öka effektiviteten – foodservice-revolutionen är där och vår teknik är redo att stödja ��”, skriver hon i inlägget där hon också visar upp bilder på Ikeas mikrobutik.
Den första mikrobutiken för livsmedel ska öppna i London och fler är på väg, enligt Ana Pinto.
Med Recon.ai:s teknik räcker det att kunden blippar sitt kort eller mobilen på mikrobutikens betalfunktion. Sedan är det bara att öppna och titta på produkterna och så småningom stänga dörrarna till automaten.