23948sdkhjf

Nya svenska livsmedelskedjan M.A.T. invigd

Sveriges första dagligvarukedja på tio år invigdes i Helsingborg.
Bergendahls har skapat M.A.T. för att försöka möta nya kundbehov utifrån övertygelsen att hur och när man vill handla dagligvaror håller på att förändras. Nu är den första M.A.T. butiken invigd, enligt ett pressmeddelande.

Saluhallskänsla
Butiken präglas av saluhallskänslan med färskvaror till stormarknadspriser, smartare måltidslösningar med bland annat möjlighet att äta i butiken eller ta med färdig mat för uppvärmning, samt en anpassning till e-handel med bland annat en världspremiär för touch-skärmar där man kan beställa varor för hem och fritid för hemleverans.

– Dagligvaruhandeln håller på att förändras utifrån nya kundbehov. Intresset inför öppningen och dagens kundanstormning talar för att vi tänkte rätt när vi satsade på saluhallskänsla, måltidslösningar och e-handelsanpassning, säger Jan Hildingsson, butikschef på M.A.T. Helsingborg.

Kompaktare än citygross
M.A.T. (uttalas ”mat”) i Helsingborg har med en totalyta om drygt 4 700 kvm ett kompaktare format än City Gross stormarknader, med tydliga zoner för olika kategorier i ett annorlunda kundvarv.

Öppnar fler butiker 2014
Bergendahls är med en omsättning på 11 miljarder kronor idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 97:e största (enl Veckans Affärer). Nyetableringar av både City Gross och M.A.T. i kombination med organisk tillväxt i befintliga butiker, är tänkt att bidra till att Bergendahls fortsätter vara svensk dagligvaruhandels snabbväxare. Nästa M.A.T. öppnas under 2014 i Vällingby.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078