23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Kunderna nöjda med sina dagligvarubutiker

Svenskt Kvalitetsindex om dagligvaruhandeln 2013 visar att kunderna är nöjda med sina dagligvarubutiker.

Det är små skillnader mellan de olika dagligvarukedjorna när kunderna får sätta betyg. Skillnaderna som finns är framförallt inom upplevda produktkvalitet där City Gross får i väldigt höga betyg medan Lidl får betydligt lägre, enligt ett pressmeddelande.

Hög lojalitet

Det är intressant att lojaliteten till sin dagligvarubutik är hög. Även Lidl får relativt höga betyg på just lojalitet. Det är ett tecken på att kunderna i stor utsträckning gör väldigt medvetna val.

Lidl starkt framåt

Vid jämförelse med tidigare mätningar så är det framförallt Lidl som gjort stora framsteg. Faktum är att man aldrig haft en så hög notering som nu under 2013. Det är framförallt inom servicedimensionen som man blivit mycket bättre i kundernas ögon. Man har fortfarande utmaningar när det gäller bredden på varusortiment men även här går man framåt.

Skillnad mellan butikstyper

Det är ganska stor skillnad mellan olika butiker i de stora koncernerna. Exempelvis noteras att kunderna till COOP Extra är betydligt mer nöjdare än kunderna till COOP Konsum. På samma sätt är man riktigt nöjd med ICA Maxi medan man är mindre nöjd med ICA Supermarket. När det gäller butikerna i Axfood där exempelvis Hemköp och Willys ingår är det ganska lite skillnad.

Hög andel klagomål men utmärkt hantering

Nästan 30 procent har haft anledning och klagat. Klagomålen rör oftast varor där bästföredatumet har utgått eller där kvalitén brustit. Kunderna är trots detta väldigt nöjda med klagomålshanteringen som håller hög nivå jämfört med många andra branscher.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.139