23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Ölförsäljningen faller – Carlsberg gör läsk till tillväxtmotor

För första gången på 178 år står öl inte längre för mer än hälften av Carlsbergs omsättning. Den danska bryggerijätten omvandlas nu till ett brett dryckesbolag med växande fokus på läsk, cider och alkoholfria alternativ.

Den danska bryggerikoncernen, som historiskt har varit starkt förknippad med öl, upplever nu en strukturell förändring på marknaden. Minskad ölkonsumtion i stora marknader som USA och Tyskland har lett till att Carlsberg växlar fokus mot läsk, cider, energidrycker och alkoholfria alternativ. Förändringen har fått stor symbolisk betydelse i Danmark, där Carlsberg länge haft en ikonisk ställning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|instance-web03