Premium Snacks Nordic fortsätter att växa kraftigt, under tredje kvartalet. Nettoomsättning ökade med 27,5 procent till 145,1 miljoner kronor (113,8), samtidigt som ebitda-resultatet steg till 11,6 miljoner kronor (6,4). Det är en förbättring med närmare 82 procent.
Rörelsemarginalen stärktes därmed till 8,0 procent (5,6).
”Vi levererar ännu ett starkt kvartal med fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet. Våra satsningar på produktutveckling, effektiv produktion och ökad närvaro i butik ger tydliga resultat,” skriver vd Henrik Strinning i en kommentar.
Bruttomarginalen uppgick till 41,3 procent (42,5), något lägre än föregående år, vilket bolaget förklarar med en förändrad produktmix mot fler nöt- och lösviktsprodukter. Samtidigt ökade volymerna i flera kategorier. Framför allt inom påspackade produkter, som steg med över 50 procent jämfört med motsvarande period 2024. Även lösviktsförsäljningen växte, med 18,6 procent.
”Vi ser också att intresset för premiumsnacks fortsätter att öka, och våra varumärken Gårdschips och Exotic Snacks står starkt i sina respektive segment.”
Det operativa kassaflödet uppgick till 12,4 miljoner kronor (13,0), något lägre än i fjol, främst till följd av ökade investeringar i produktionslinjer och kapacitet. Investeringarna under kvartalet uppgick till 6,6 miljoner kronor (2,2). Nettoskulden låg vid periodens slut på 38,4 miljoner kronor (36,7), motsvarande en nettoskuld/ebitda-kvot på 0,9, vilket indikerar en stabil finansiell position trots den starka tillväxten.