Efter flera år med minskande nötköttsproduktion och återkommande larm om köttbrist vill regeringen nu ge landets dikoproducenter 1 000 kronor per ko och år. Målet är att få fler bönder att behålla och bygga upp sina besättningar.
Det nya stödet är riktat till dikoproducenter och ska enligt regeringen göra det mer lönsamt att ha kor för köttproduktion.