Intresset för ekologiska och hållbarhetsmärkta livsmedel har exploderat det senaste året. Nu blir det ännu lättare för svenska konsumenter att välja hållbart även i kaffehyllan. Från och med september levererar Löfbergs 100 procent schysst kaffe till dagligvaruhandeln.
- För oss och många andra är det viktigt att kaffet både smakar och gör gott. Nu har vi gjort livet lite enklare för alla konsumenter. Köper man Löfbergs så köper man hållbart, det behöver inte vara svårare än så, säger Lars Appelqvist, vd på Löfberg i ett pressmeddelande.
Det var hösten 2011 som Löfbergs berättade att siktet var inställt på 100 procent certifierat. Redan i mars 2014 nådde man målet för kaffet till hotell, restauranger och kaféer. Nu har turen alltså kommit till dagligvaruhandeln.
- Det här är naturligtvis en milstolpe i vårt hållbarhetsarbete. Vi har jobbat stenhårt med att öka tillgång och efterfrågan på ekologiskt, Fairtrade och hållbarhetsmärkt kaffe, utan att tumma på kvalité och smak, säger Lars Appelqvist.