23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Ökad försäljning för Oatly efter stämning

Oatlys försäljning av havredryck har ökat med 15-20 procent efter stämningen från Svensk Mjölk.

Siffror från Axfood visar att Oatlys försäljning har ökat efter svensk Mjölks stämning. Ökningen baserar sig på en jämförelse av försäljningen två veckor innan och två veckor efter stämningen.

— Det ser ut som att Oatly fått gratis PR på kuppen. Det är alltid lättare att öka med en relativt liten produkt, men Oatly ökar försäljningstakten i en redan stark utveckling, säger Axfoods presschef Ingmar Kroon till TT.

För Svensk Mjölk var det en väntad reaktion.

— Vi har inget emot Oatlys produkter. Men vi gillar inte att de påstår att mjölk inte är för människor. Det vill vi pröva i domstolen. Vi är trygga med att mjölk förblir ett populärt livsmedel som ger både njutning och näring, kommenterar Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14