23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Orkla ingår miljardavtal med PepsiCo

Koncernchef på Orkla: "Ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern".

Orkla ASA har ingått avtal med PepsiCo Nordic AS om att bli huvudsaklig samarbetspartner i Norden för försäljning av juice, flingor och snacks från varumärkena Tropicana, Quaker och Lay’s.

Orkla har sedan i januari 2015 haft ansvaret för försäljning av Tropicanas juicer i Sverige och Danmark och sedan i april även i Finland. Det nya avtalet omfattas även Tropicana i Norge, Quaker i Norden och snacks i Sverige, Norge och Finland.

– Vi är mycket glada att PepsiCo har valt Orkla som prioriterad samarbetspartner för försäljning av PepsiCo´s produkter. För Orkla är distributionsavtalet med PepsiCo ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern. Samarbetet med PepsiCo kommer att stärka Orklas närvaro i frukostsegmentet och i kategorin snacks, säger Peter A Ruzicka, koncernchef på Orkla ASA, i ett pressmeddelande.

Björn Bernemann, vd på PepsiCo Nordics, fastslår att avtalet kommer att ge företaget en gynnsam position för att driva tillväxt i Norden.

– Sedan vi etablerade verksamhet här för drygt 25 år sedan, har vi successivt stärkt vår position och vi ser idag många tillväxtmöjligheter, säger han.

Orkla Foods Sverige kommer i och med nya avtalet att ansvara för försäljning av Tropicana och Quaker i Sverige, medan Orkla Confectionery & Snacks tar över försäljningen av PepsiCos snacksvarumärken.

Till den norska tidningen Dagligvarehandeln, säger Håkon Mageli, kommunikationsansvarig på Orkla:

– Baserat på försäljningssiffror från 2014, utgörs försäljningen av de tre varumärkena över en miljard svenska kronor om året.

Avtalet träder i kraft den 1 januari 2016.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04