23948sdkhjf

Ica fortsätter tappa i Norge

Förlorar marknadsandelar till konkurrenterna efter försäljningen till Coop.
Enligt information från analysföretaget Nielsen har Ica Norge tappat från en andel på 10,5 till 8,9 procent det senaste halvåret.

Kommunikationsdirektör Bjørn Takle-Friis på Coop Norge finns enkla förklaringar till tappet.

– Av konkurrensmyndigheterna blev vi ålagda att sälja 93 Ica-butiker till Norgesruppen och Bunnpris för att affären med Icagruppen i Sverige skulle godkännas, säger han till norska Aftenposten.

Detta har också lett till att just Norgesgruppen och Bunnpris kunnat öka sina andelar av den norska dagligvarumarknaden. Bunnpris har ökat med 0,4 procentenheter och Norgesgruppen med 0,8 procentenheter. Även Rema 1000 har haft en bra utveckling med en ökad andel från 23,7 till 24,3 procent. Det rapporterar Dagligvarehandelen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141