Domen i marknadsföringsmålet mellan antagonisterna Svensk Mjölk, numera LRF Mjölk, och Oatly kommer att meddelas om ett par veckor, 19 november. LRF Mjölk anser att Oatlys marknadsföring svartmålar mjölk.
Läs också:Slutstrid mellan Oatly och Svensk MjölkMen varken intresseorganisationen för den svenska mjölken eller havredrycksföretaget spiller någon tid när det kommer till att påverka den allmänna opinionen till dess. LRF Mjölk, som samtidigt för en större opinionsbildningsstrid för den svenska mjölkbranschens överlevnad, har gått ut hårt med argument om mjölkens förträfflighet och näringrikedom. Samtidigt har Oalty kört ut massiva reklaminsatser.
Läs också:Senast i raden av salvor kommer från Oatly. I en debattartikel i Aftonbladet går företagets vd Toni Pettersson till attack mot uppgifter som "mjölklobbyn" sprider.
"Det är en rättsprocess som på pappret handlar om havredrycksförpackningar men i verkligheten om att mjölkindustrin vill undvika en debatt om hälsa, hållbarhet och miljö – och det faktum att livsmedelsproduktionen måste ställas om och producera en större andel vegetabilier för att bli långsiktigt hållbar", skriver Toni Pettersson i debattartikeln.
Enligt Oatly är LRF Mjölks bygger påståenden om mjölkens näringstäthet på forskningsresultat framtagna av personer knutna till mjölkindustrin, och därmed inte oberoende. Forskningen ska dessutom ha avfärdats av andra forksare, hävdar Oaltly.
"Att bedriva egen forskning kring viktiga områden kan givetvis vara intressant, men att mjölklobbyn inte ser några problem med att referera till just egen forskning som oberoende är skrämmande".
UppdateringFood Supply har nu fått tag på LRF Mjölk som kommenterar utspelet
här