Rootfruit Scandinavia har kunnat redovisa en stadigt ökat försäljning under 2015. Bara under det tredje kvartalet har företaget, med varumärkena Rootfruit och Gårdschips, tagit sig in på den norska marknaden samtidigt som marknadsföringsinsatserna ökat. Flera nya produkter har också lanserats.
Läs också:I november lanserades chipsen också på den finska butikskedjan Kesko.
Under det tredje kvartalet uppgick nettoomsättningen till 7,8 miljoner kronor, en ökning med 54 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Rörelseresultatet, före avskrivningar och räntekostnader, försämrades dock till -332 000 mot -313 000 tredje kvartalet 2014.
— Lönsamhetsmässigt var tredje kvartalet mindre framgångsrikt. Detta berodde till stor del på att vi inte lyckades hålla uppe vår bruttomarginal som påverkats negativt av dyrare råvara till följd av sommarens väder. Samtidigt har vi valt att fortsatt att öka våra sälj- och marknadsinvesteringar för att ta marknadsandelar, säger Rootfruits vd Hans Jacobsson i en rapportkommentar.