Den lokala konsumentförening Coop Mitt råkade i rejält blåsväder då det framkom att personer med ledande roller uppmanat butiker att tillfälligt sänka priser för att på så sätt få ett mer fördelaktigt omdöme i pensionärsorganisationen PRO:s årliga prisjämförelse.
Läs också:
Nu känner sig Coop Sveriges koncernledning sig manade att reagera från centralt håll genom att fördöma händelsen.
— Vi ser mycket allvarligt på det som hänt. Det råder ingen tvekan om att den lokala konsumentföreningen Coop Mitt har agerat felaktigt. Vi tar avstånd från agerandet och kommer att följa upp frågan, säger koncernledningen via kommunikationsdirektören Olle Axelsson.
Coop Sverige säger att de nu förväntar sig att Coop Mitt "vidtar alla åtgärder som krävs för att återskapa förtroendet hos medlemmar och kunder, samt säkerställer att PRO får ett korrekt underlag".
Koncernledningen poängterar också att Coop Mitt är en självständig konsumentförening som beslutar om sina egna priser.