Världens ledande sökmotor Google har släppt en lista över svenska söktrender. Det rör sig inte om vilka söktermer som varit populärast totalt, utan vilka som har ökat mest. Syftet är att återspegla vad som varit på tapeten under året som (snart) har gått.
När det gäller söktermer relaterade till livsmedel tronar Tössebageriet i topp. Stockholmsbageriet fick hela Sverige att prata om deras innovation — en semla i wrapform.
Läs också:Därmed puttades chiapudding, som var fjolåret Google-raket, ned till en silverplats.
Även vulkanpizzan fick stor spridning. Först ut med den spektakulära kreationen var Gul & Blå i Piteå, men konceptet har sedan fått ett eget liv och serveras nu på pizzerior över hela landet.
En övergripande trend är svenskarnas nyfikenhet kring mat kretsar mer kring sötsaker och mindre kring kött. Fjolårets sökningar på pulled chicken, pulled beef och köttgrytor har ersatts av äppelrosor, rysk kolasås (tjinuskisås) och kanelbullekladdkaka.
Samtidigt tycks den nuförtiden något bortglömda styckdetaljen njurtapp ha gjort comeback i svenskarnas medvetande.
De mest sökta mattermerna 2015
1. Semmelwrap
2. Chiapudding
3. Vulkanpizza
4. Korv Stroganoff
5. Kefir
6. Äppelrosor
7. Kanelbullekladdkaka
8. Njurtapp
9. Kalvbräss
10. Rysk kolasås