23948sdkhjf

Ölbjässen ute efter mikrobryggerier

Världens största bryggerikoncern köper upp mikrobryggerier, ett efter ett.
Anheuser-Busch Inbev kommer under nästa år, efter sammanslagningen med huvudkonkurrenten SAB Miller, att stå bakom nästan var tredje öl som säljs i världen.

Läs också: Miljardaffären avslutad för öljätte

Men det nyformerade ölimperiet nöjer sig inte med stora världsomspännande varumärken som Budweiser, Becks, Stella Artois och Corona. Nyligen startades en särskild division inom koncernen, inriktad mot just mikrobryggerier.

Satsningen har sedan burit frukt då Anheuser-Busch Inbev i rask takt köpt upp sju mikrobryggerier. Senast i raden är amerikanska Four Peaks Brewing Company och brittiska Camden Town Brewery.

Planen är att Four Peaks Brewing Company, beläget i Arizona och tillverkare av hantverksöl sedan 1996, ska fortsätta precis som tidigare. Det innebär runt 70 000 fat öl årligen, i synnerhet ale.

— Arizona har en snabbväxande supporterskara, och vi ser fram emot fler chanser att visa vad Four Peaks handlar om i vårt närområde, och bortom, säger Randy Schultz, medgrundare av Four Peaks, till Fortune.

Affären kommer troligen att slutföras i vår.

Camden Town Brewery drogs igång 2010. I dag säljs 12 miljoner pints per år. Enligt ägaren, en pubägare i norra London, handlar försäljningen, var köpeskilling inte offentliggjorts, om bättre distributionsmöjligheter.

— Vi kan inte göra detta på egen hand. Därför är jag stolt över att säga att vi har kommit överens med AB InBev, skriver grundaren Jasper Cuppaidge, i ett pressmeddelande.

Några månader tidigare drog han igång en gräsrotsfinansieringskampanj för att kunna starta upp ett andra bryggeri i London.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078