23948sdkhjf

Världspremiär för McDonalds vegoburgare — i Sverige

Södermalm i Stockholm blir experimentmarknad när hamburgerkedjan flirtar med flexitarianer.
Snabbmatsjätten McDonalds har naturligtvis inte att alltfler, inte minst i Sverige, betraktar sig som "flexitarianer", alltså att medvetet välja bort kött någon eller några gånger i veckan till förmån för vegetariska alternativ.

Enligt en undersökning som McDonalds beställt från undersökningsföretaget United Minds uppger en av fem svenskar att de äter vegetariskt regelbundet, utan att för den delen vara varken vegetarianer eller veganer. En fjärdedel av de cirka 1 500 personer som tillfrågats skulle vilja äta vegetariskt oftare än de gör i dag samtidigt som 10 procent medvetet väljer bort kött, huvudingrediensen i McDonalds storsäljare.

54 procent av de tillfrågade uppger att de antingen äter, eller vill äta, mer vegetariskt.

— Vi lyssnar på våra gäster och jobbar hela tiden med att utveckla vår redan breda meny. Jag tycker därför att det är extra roligt att under en testperiod erbjuda Veggie El Maco till gästerna på mina restauranger. Det är inte en burgare bara för vegetarianer utan för den medvetna gästen som aktivt väljer att inte äta kött vissa dagar. Dessutom är det en riktigt god vegoburgare med utvalda ingredienser av hög kvalitet, säger André Singh, franchisetagare till McDonald’s Sverige.

Den nya vegoburgaren, baserad på bönor, heter Veggie El Maco och världspremiären sker i Sverige, närmare bestämt på fem utvalda restauranger på Södermalm i Stockholm.

Försöket med Veggie El Maco påbörjades 29 december och kommer att pågå till 8 februari.

För en månad sedan gick McDonalds svenskägda konkurrent Max ut med målsättningen att 20 procent av alla burgare som säljs år 2020 ska innehålla något annat än rött kött. Exempelvis ska en helt vegansk burgare presenteras den 21 januari.

Läs också: [address][url]http://www.food-supply.se/... [/address][name]Max goes vegan[/name][/url]

Om undersökningen

Genomförd av United Minds på uppdrag av McDonald’s Sverige bland svensk allmänhet i åldrarna 18 till 80 år. Totalt 1.501 intervjuer genomfördes under perioden 2 oktober till 7 oktober 2015. Svaren insamlades i representativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. Datainsamlingen skedde via digitala enkäter, distribuerade via e-post.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064