23948sdkhjf

Söta framtidsplaner för svenska Bayn

Livsmedelsbranschen står inför en sötningsrevolution och Stockholmsföretaget Bayn Europe vill vara mitt i smeten.
Stockholmsföretaget Bayn Europe har alltid haft blicken riktad mot en internationell marknad. Det hörs på företagsnamnet. Men hittills har företaget, som grundades 2009, för det mesta hållit till i labbet. Nu ska Bayn Europe gå från att vara ett forskningsföretag till att bli ett utåtriktat marknads- och försäljningsföretag som på allvar ska kommersialisera sina produkter.

— Vi får ofta höra att vi är för blygsamma. Nu är det dags att sluta gömma oss och visa vilka vi är och varför våra produkter är så bra, säger Lucy Dahlgren, vd på Bayn Europe, till Food Supply.

Under varumärket Eureba tar Bayn Europe fram recept och lösningar baserat på det naturliga sötningsmedlet stevia. Potentiella kunder finns i hela produktionsledet, från förädling av själva grundprodukten, steviabladet, till färdiga lösningar som kan användas till att exempelvis framställa kalorisnålare choklad mot slutkonsument. Att Bayn Europe börsnoterades 2014 har inneburit en plattform för att bli mer synliga. Det ökar dessutom trovärdigheten för ett litet företag med nio medarbetare, varav fem bär labbrockar på jobbet.

— Vi kärnverksamhet är fortfarande forskning och produktutveckling, att hitta nya recept. Det är en stark bas. Men vi tror på vad vi gör och nu är det dags att låta forskarna komma ut på scenen.

En ständigt föränderlig lagstiftning och attityder hos beslutsfattare gör att det ständigt poppar upp nya hinder att övervinna, vilket är fallet för de flesta som ägnar sig åt produktutveckling inom områden som uppfattas som nya på marknaden. För trots att stevia har använts i århundraden i Sydamerika, och med en 40-procentig marknadsandel i Japan, var det först 2011 som sötningsmedlet blev godkänt inom EU. För en sockerfri aktör som Bayn är också resursstarka lobbyister från sockerindustrin en latent motståndare.

Det stora genombrottet kom när Bayn Europe ingick partnerskap med den europeiska ingrediensjätten Barentz. I förlängningen innebär det att Bayn Europe för tillgång till en kundportfölj på över 10 000 livsmedelsföretag i över 40 länder. Bayn har idag kunder i ett dussintal länder.

— Marknaden är otroligt stor. Vad vi vill göra är att vara med i processen, från field to table

Bayn jobbar med världens ledande chokladtillverkare. Att övertyga mindre aktörer har dock varit en utmaning. Att ställa om produktionslinjen Att ersätta socker med en ny naturlig lösning, och därmed ställa om produktionslinjen, kan vara ett stort steg att ta.

— Många som har experimenterat med att ersätta sockret med våra produkter är nöjda med resultatet och smaken, men har hittills inte vågat köra fullt ut. Och oftast vill man vänta in marknadsledaren, som ju styr en stor del av konsumentefterfrågan.

Fokus för 2016 blir att totallösningar för slutprodukter utan tillsatt socker. Enligt Bayn beror det på producenters önskemål om att få tillgång till en helhetslösning snarare än endast leverans av sötningsmedel.

— Framöver kommer vi in med färdigutvecklade produkter, vilket gör det lättare för oss att sälja in oss på nya marknader. Vi är redo är ta nästa steg, vilket också stora delar av industrin är. Men det finns fortfarande många livsmedelsföretag som inte har koll på att det finns naturliga alternativ till socker.

Ett viktigt steg på vägen togs i veckan, då Bayn lanserades en ny glassformula som tagits fram tillsammans med Barentz Baltic. Den beräknas finnas ute på den svenska marknaden före sommaren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094