23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Sverige i topp av Fairtradeförsäljning

Med en ökning av försäljningen på 19 procent placerar sig Sverige bland de största marknaderna i världen.

Ännu en gång visar Sverige upp sig som ett av de länder där försäljningen av Fairtrade-märkta produkter ökat mest. Med en ökning av försäljningen på 19 procent till 348 miljoner euro placerar sig Sverige på platsen som den sjätte största konsumentmarknaden, efter länder som Storbritannien och Tyskland.

Den globala försäljningen av Fairtrade-märkta produkter, som kommer från 1,6 miljoner odlare i 75 länder, har totalt ökat med 16 procent. Det innebär att produkterna sålde för 7,3 miljarder euro, något som ledde till en premie på 138 miljoner euro för odlare och anställda. Bland produkterna som ökade mest i försäljning syns kaffe (18 procent), bananer (12 procent) och kakao (27 procent).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|