23948sdkhjf

Misstänkt Arla-placering i SVT-serie

Arlas drick-kvarg beröms och lyfts upp i nya thrillerserien Midnattssol.
I en scen i första avsnittet av SVT:s senaste thrillersatsning Midnattssol får Arlas drick-kvarg en uppmärksamhet som liknar en produktplacering. Men både skaparen och Arla förnekar att det skulle finnas ett avtal om en sådan placering, skriver SVT Nyheter Kultur.

När två av huvudrollsinnehavarna i den fransk-svenska produktionen, Gustaf Hammarsten och Peter Stormare, flyttar in en tung spis i ett kök, vänder sig Hammarsten till Stormare och undrar om han vill ha något att dricka. Stormare tackar ja, varpå Hammarsten plockar fram två flaskor av Arlas drick-kvarg ur kylen, räcker fram en av dem vänd mot kameran och säger:

– Drick-kvarg, ny smak, granatäpple. Den är bra för magen. Prova!

Efter att de båda druckit säger han:

– Visst är den god? Den är bra för prostatan också.

Läs också: Foodora rekryterar chef från Cloetta

Enligt Arla finns det inget avtal om att produkten skulle dyka upp i serien, men efter att ha sett scenen blev sponsringschefen själv osäker på om han glömt ett avtal för drycken som lanserades av Arla för två år sedan. Däremot säger han att det bara är att "tacka och bocka".

– Jag kände inte till det, men en kollega till mig uppmärksammade mig på att vi hade synts väldigt bra i serien. Det är bra fokus på produkten och man pratar fint om den. Först frågade jag mig om vi hade något samarbete som jag missat, men jag har kollat upp det nu – det har vi inte, säger Arla Foods sponsrings- och eventchef Fredrik Larm, till SVT Nyheter.

Läs också: Från SJ till Arla – hon blir ny hållbarhetschef

Även manusförfattaren Måns Mårlind säger att det inte finns ett avtal för produktplacering. Han säger att kvargen är viktig för att sätta känslan för karaktären och för att skapa scenen. Att det skulle uppfattas som reklam hade han inte tänkt på.

– Men har vi begått ett misstag så är jag väldigt ledsen för det. Kvargen är där för att sätta karaktärerna, säger Måns Mårlind till SVT Nyheter.

I reglerna för SVT:s sändningstillstånd står det tydligt att SVT inte får sända program med produktplacering, med undantag för sport och serier. Men bara om det inte omotiverat gynnar kommersiella intressen, och om det tydligt framgår att det finns en placering innan och efter programmet, något som inte syns vid sändningen av Midnattssol.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141