23948sdkhjf

Orkla startar näthandel i Kina

Får en egen e-butik genom den kinesiska megakoncernen.
Orkla ska börja sälja sina produkter i en egen onlinebutik riktad mot kinesiska konsumenter, skriver Reuters. I samband med presentationen av företagets senaste kvartalsrapport avslöjar Orkla att de har startat ett samarbete med onlinejätten Alibabas Tmall-sida, som sedan tidigare gått in i liknande samarbeten med bland annat Adidas, Reebok, Ray-Ban, Umbro, Lenovo, Dell och Nokia.

– Vi förväntar oss inte väldigt höga säljtal, men detta är ett viktigt sätt att lära sig den kinesiska marknaden och e-handelsmarknaden, säger koncernchef Peter Ruzicka, enligt Dagens Næringsliv.

Enligt Ruzicka ska hälsa och säker mathantering vara fokusområden, och butiken riktar sig endast mot kinesiska medborgare. Orkla ska leverera produkter till Alibabas Tmall, som i sin tur levererar vidare till kunderna.

Alibaba är Kinas ledande näthandelskoncern och innehar cirka hälften av den kinesiska marknaden vad gäller försäljning från företag till konsument. Koncernen är börsnoterad vid New York Stock Exchange och är i dagsläget värderad till 254 miljarder dollar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078