23948sdkhjf

Större efterfrågan än tillgång på eko hos Ica

Ica säljer mer eko än tidigare – men hade kunnat sälja ännu mer.
I sin hållbarhetsrapport visar Ica Sverige att de har ökat försäljningen med 16 procent under tredje kvartalet jämfört med förra året. Om man räknar på en rullande 12-månadersperiod har försäljningen av ekovaror ökat med 19 procent. Försäljningsvärdet uppgick under samma period till 6 miljarder kronor, 1 miljard mer än föregående 12-månadersperiod.

Det innebär att ekologiska varor stod för 5 procent av den total försäljningsandelen. I rapporten menar Ica att detta är frukten av upplyftningen de ekologiska varorna får både i centrala systemet och ute i handeln, tillsammans med en ökad efterfrågan från kunder.

Men själva ökningen är inte lika stark som innan – det, menar företaget, beror på att efterfrågan är större än tillgången.

Ica expanderade sitt ekologiska utbud under tredje kvartalet 2016, främst under sitt egna varumärke I love eco. Däribland syns lanseringar av grönsaks-, kyckling- och köttbuljong, färsk pasta, prinskorv samt gravad och rökt lax.

Artikeln är en del av vårt tema om Branschtal.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
AAK vill dubbla rörelseresultatet
Lantmännen förvärvar skånsk lantbruksverksamhet
Max tar COO och vice vd från Yum Brands
Axfood utklassade marknaden – höjer utdelningen
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.11