23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Större efterfrågan än tillgång på eko hos Ica

Ica säljer mer eko än tidigare – men hade kunnat sälja ännu mer.

I sin hållbarhetsrapport visar Ica Sverige att de har ökat försäljningen med 16 procent under tredje kvartalet jämfört med förra året. Om man räknar på en rullande 12-månadersperiod har försäljningen av ekovaror ökat med 19 procent. Försäljningsvärdet uppgick under samma period till 6 miljarder kronor, 1 miljard mer än föregående 12-månadersperiod.

Det innebär att ekologiska varor stod för 5 procent av den total försäljningsandelen. I rapporten menar Ica att detta är frukten av upplyftningen de ekologiska varorna får både i centrala systemet och ute i handeln, tillsammans med en ökad efterfrågan från kunder.

Men själva ökningen är inte lika stark som innan – det, menar företaget, beror på att efterfrågan är större än tillgången.

Ica expanderade sitt ekologiska utbud under tredje kvartalet 2016, främst under sitt egna varumärke I love eco. Däribland syns lanseringar av grönsaks-, kyckling- och köttbuljong, färsk pasta, prinskorv samt gravad och rökt lax.

Branschtal Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094