23948sdkhjf

Större efterfrågan än tillgång på eko hos Ica

Ica säljer mer eko än tidigare – men hade kunnat sälja ännu mer.
I sin hållbarhetsrapport visar Ica Sverige att de har ökat försäljningen med 16 procent under tredje kvartalet jämfört med förra året. Om man räknar på en rullande 12-månadersperiod har försäljningen av ekovaror ökat med 19 procent. Försäljningsvärdet uppgick under samma period till 6 miljarder kronor, 1 miljard mer än föregående 12-månadersperiod.

Det innebär att ekologiska varor stod för 5 procent av den total försäljningsandelen. I rapporten menar Ica att detta är frukten av upplyftningen de ekologiska varorna får både i centrala systemet och ute i handeln, tillsammans med en ökad efterfrågan från kunder.

Men själva ökningen är inte lika stark som innan – det, menar företaget, beror på att efterfrågan är större än tillgången.

Ica expanderade sitt ekologiska utbud under tredje kvartalet 2016, främst under sitt egna varumärke I love eco. Däribland syns lanseringar av grönsaks-, kyckling- och köttbuljong, färsk pasta, prinskorv samt gravad och rökt lax.

Artikeln är en del av vårt tema om Branschtal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.266