23948sdkhjf

Coop ökar mer än alla andra på nätet

Ökade försäljningen med 58 procent för 2016 års första nio månader
Enligt D-Food Index, framtaget av Svensk Handel, ökade mathandeln på nätet med totalt 34 procent under de första nio månaderna 2016. Under samma period ökade Coop sin totala försäljning på nätet med 58 procent.

En av anledningarna är deras tjänst Smartkassen, som står för var femte köp hos Coop. Den ingår i Coops lösplock, som mellan januari-september ökade med 66 procent, jämför med marknadens ökning på 46 procent

– Med Smartkassen har vi gjort det snabbare, enklare och mer hållbart att handla på nätet. Vi ser att det är en tjänst som våra kunder uppskattar och gör dem mer lojala, vilket i sin tur gör att vår tillväxt accelererar, säger Fredrik Johanson, affärsområdesdirektör för Online på Coop.

Enligt Coop är en annan av förklaringarna den breda distributionen, som letat sig utanför storstäderna. Mer än hälften av alla svenska hushåll kan beställa hem Coops mat.

– Mat på nätet var tidigare tydligt kopplat till storstäderna, men nu kan vi se att tillväxten kommer kraftigt även utanför storstadsområdena, säger Fredrik Johanson.

På grund av den stora tillväxten kommer Coop att i början av 2017 flytta sitt näthandelscenter från Högdalen till Kungens Kurva. Där kommer Coop flytta in i en helt ny "dark store", det vill säga själva utlämningsplatsen för näthandlad mat. I samband med flytten kommer kapaciteten tredubblas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.204