23948sdkhjf

Pallplats för Oatly

Placerar sig precis efter Ikea och Body Shop i årets hållbarhetsranking.
I Svensk Hållbarhetsranking, Sveriges största studie om hållbara varumärken, är Oatly ensamt livsmedelsföretag i topp tre – endast Ikea och Body Shop placerar sig högre.

Studien baseras på intervjuer med 18 000 konsumenter i åldern 18-74, där intervjupersonerna hjälper till att ranka 190 företag. Tony Apéria, forskare i Corporate Branding vid Stockholm Business School på Stockholms universitet, är huvudpersonen bakom forskningen, som baserar ett samlat index utifrån de fyra huvudområdena: samhälle och samhällsansvar, miljö och klimat, öppenhet och transparens samt långsiktighet.

Utifrån det ges företagen ett index, där 100 är max. Ettan Ikea knaprar några decimaler för att placera sig framför Body Shop, då de båda placerar sig på 73, medan Oatly lägger sig precis bakom med 72.

– Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barns och kommande generationers skull. Som företag ser vi som vår främsta uppgift att hjälpa människor att äta hälsosamt och klimatsmart, och därför är detta ett mycket hedrande och glädjande resultat för alla oss som arbetar på Oatly, säger Oatlys vd Toni Petersson, i en kommentar.

Läs också: Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Enligt en kommentar från Tony Apéria ur studien kopplar de intervjuade Oatly till associationer som att företaget bland annat "motverkar- miljö och klimathotet", samt att ledningen aktivt deltar i debatter. Han tillägger att Oatly lyser starkast i den yngre målgruppen.

Andra livsmedelsföretag som placerar sig på topp tio är Lantmännen på plats sju (index på 70), Orkla på plats nio (69) och Ica på en tiondeplats (69).

Läs också: Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

– Vi är oerhört stolta över att vårt hållbarhetsarbete rankas så högt av våra konsumenter. Under 2017 kommer vi lägga in ytterligare en växel för att fortsätta driva utvecklingen av en hållbar livsmedelsbransch, säger Agneta Påander, CSR-direktör för Orkla Foods Sverige, i en kommentar.

Bland de tio sämst rankade företaget syns Netto, som med sitt index på 47 placerar sig på åttonde sämsta plats.

Topp tio:
Ikea (73)
Body Shop (73)
Oatly (72)
Tesla (72)
RFSU (71)
Volvo (70)
Lantmännen (70)
Apoteket (70)
Orkla Foods (69)
Ica (69)

Bottenbolagen:
Aftonbladet (48)
Norwegian (47)
Netto (47)
Taxi Stockholm (46)
Expressen (44)
Uber (39)
Unibet (37)
Betsson (37)
Attendo (36)
Ryanair (28)
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.141