23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Ölklassiker byter ägare

Miljarderna flödar när Asahi lättar på plånboken.

Någon månad efter att världens största bryggerikoncern, Anheuser-Busch InBev, köpt upp konkurrenten SAB Miller för runt 900 miljarder kronor, säljs nu några tillgångar av, rapporterar Bloomberg.

I en affär som motsvarar 71 miljarder kronor tecknar japanska bryggeriet Asahi Group avtal om att köpa fem av Anheuser-Busch InBevs ölmärken. Det mest namnkunniga märket i övergången är tjeckiska Pilsner Urquell, men man förvärvar också verksamheter i Polen, Rumänien, Slovakien och Ungern genom märken som Kozel, Tyskie, Lech och Dreher.

Märkena ägdes tidigare av SAB Miller. Asahi Group, som är störst i Japan, har sedan tidigare förvärvat märken som Peroni och Grolsch från SAB Miller. I och med det senaste köpet går man också upp på platsen som tredje största bryggeriföretaget i Asien. Affären förväntas vara i hamn under första halvan av 2017.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125