23948sdkhjf

Usla löner gör att facket vill möta Foodora

Transportarbetareförbundet vill förhandla fram ett kollektivavtal för cykelbuden.
Matleverantören Foodora, vars affärsidé går ut på att kunder beställer take away-mat från restauranger och får rätterna hemkörda med cykelbud, har under året vuxit rejält och lanserat tjänsten i både Malmö och Uppsala. Sedan tidigare erbjuder man även sina tjänster i Stockholm och Göteborg.

Tidigare i höst kom uppgifter om att matleverantören Foodoras cykelbud tjänade cirka 70 kronor i timmen, med ett tillägg på 20 kronor per levererad order. Då uttalade sig fackliga representanter från Transportarbetareförbundet sig i frågan och kallade lönerna för "utnyttjning". Nu vill man ha ett möte med företaget angående en förhandling om kollektivavtal.

– Vi begärde ett möte i december, men företaget förhalar och kan inte träffas förrän tidigast februari. Den viktigaste biten att få till är trygghet och försäkringar för de anställda, där har de konstiga formuleringar i sina kontrakt, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm, till Göteborg Direkt. Ett kollektivavtal skulle gälla för alla Foodoras anställda i landet.

Enligt Transportarbetareförbundet kan den här typen av leverantörer bli allt mer konkurrenskraftiga genom att just dumpa lönerna, både mot direkta konkurrenter och andra typer av budfirmor.

Samtidigt menar förbundet att man har haft svårt att göra någonting konkret åt cykelbudens arbetsvillkor, då de inte har några medlemmar hos Foodora.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078