23948sdkhjf

Cloetta köper Candyking

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Vill växa inom lösgodis – köper för en summa som kan uppgå till 550 miljoner kronor.

Cloetta köper lösgodisleverantören Candyking och varumärkena Karamellkungen, Candyking Favourites och Parrots av ägaren och vd:n Dani Evanoff för 325 miljoner kronor.

Summan kan höjas med 225 miljoner kronor, i och med en så kallad tilläggsköpeskilling, beroende på hur Cloetta och Candykings sammanlagda försäljningsvolym av lösgodis ser ut efter 2018.

Enligt Cloetta förvärvar man för att bli större inom lösgodiskategorin, som man ser växer allt mer i flera länder.

– Förvärvet av Candyking kommer att avsevärt stärka Cloettas position i Danmark, Norge och Storbritannien. Förvärvet stärker också vår position inom natursnacks med varumärket Parrots. Därtill finns betydande kostnadssynergier som gör förvärvet attraktivt, säger Danko Maras, ekonomichef och avgående tillförordnad vd i Cloetta.

Läs också: Hon går från Oriflame till Cloetta

Man hoppas inom Cloetta att förvärvet ska skapa synergier inom administration, inköp, logistik, försäljning och genom insourcing av produktion. I dagsläget har Candyking ingen egen produktion, utan köper in från olika leverantörer. Synergierna kommer gradvis att skapas inom de närmsta tre åren, skriver man i ett pressmeddelande.

Merparten av köpesumman, tillsammans med den potentiella tilläggsumman, kommer att gå till att betala Candykings lån på 750 miljoner kronor.

Läs också: Konsumenter rasar över Cloettas äggbyte

Koncernchefen och vd:n Dani Evanoff genomförde själv ett köp av Candyking i slutet av november förra året. Han kom in i koncernen 2008, då Candyking köpte hans bolag Godisprinsen, och har varit koncernchef sedan sommaren förra året.

Candyking har omkring 370 anställda och cirka 8 000 försäljningsställen i sju olika länder, där Sverige, Storbritannien, Norge och Danmark tillhör de största marknaderna. Vid senaste rapporten redovisade bolaget en försäljning på omkring 1,3 miljarder kronor.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rootfruit säkrar miljonavtal

Så hamnade matavfallet i fokus

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Heineken ratar plasten

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Storpack för ägg helt utan plast

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Mängden livsmedelsgodkänd återanvänd plast ökar

Bekämpningsmedelsrester på historiskt låga nivåer

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Vi har besökt konferensen Nordic Food Industry med fokus på ny teknik och innovation som kan stärka den svenska livsmedelsindustrin.

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Simris Alg: "Vd saknar krismedvetenhet"

Greenfoodföretag i samarbete med veganosttillverkare

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Industrifacken kräver 3 procent i löneökning

Ny certifiering i Västerhavet öppnar för nya fångster

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Tredubblad omsättning för Peckas

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Kalix löjrom tappar sin miljöcertifiering

Matsvinnsföretag backas upp med nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

Vi ses på Elmia!

BUS eller godis?

Fatpump i hygieniskt utförande

Sänd till en kollega

0.221