23948sdkhjf

Kopparbergs förlorade varumärkestvist

Kafferosteriet fick rätt – registreringen av varumärket hävdes.
Kafferosteriet Sofiero, som grundades i Helsingborg 2014, ansökte i oktober 2015 om att Kopparberg Bryggeris varumärke Sofiero skulle bli mer tillgängligt för andra producenter.

Eftersom Kopparbergs sedan 1980 har registrerat varumärket för varorna ”öl och porter; mineralvatten, kolsyrade vatten och andra icke alkoholhaltiga drycker, safter och andra preparat för framställning av drycker” men endast används för öl, ville kaffetillverkaren att registreringen skulle hävas för alla andra varor, skriver Dagens industri.

Kopparbergs svarade med en stämning – de ansåg att Sofiero Kafferosteris gjorde varumärkesintrång och ville att Patent- och marknadsdomstolen både skulle förbjuda Helsingborgstillverkaren från att sälja produkter under namnet samt att bolaget skulle hävas

Enligt bryggeriet handlade det om en snyltning på ölmärket, som är den bäst säljande på Systembolaget med en genomsnittlig årsvolym på över 13 miljoner liter.

Men det köpte inte Patent- och marknadsdomstolen. I domen säger man att: "Domstolen har kommit fram till att det inte föreligger någon förväxlingsrisk även om märkena uppvisar en viss likhet", enligt Dagens media.

I beslutet tillägger man att de dessutom inte finns en risk att det förväxlas eftersom produkterna inte säljs i samma butiker.

Därför ska Kopparbergs stå för rättegångskostnaderna på 789 000 kronor. Bryggeriet har några veckor på sig att skicka in en överklagan – fram till 17 maj närmare bestämt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125