23948sdkhjf

Svenska matföretaget till Europafinal

Vinsten i riksfinalen gör att Matsmart får representera Sverige i en europeisk storfinal.
Svenska Matsmart, som säljer felmärkta, utgående och andra överskottsvaror till konsumenter via sin sajt, utsågs till vinnare i riksfinalen av Tech 5. Det är ett årligt samarbete mellan faktureringsföretaget Adyen och nyhetssajten The Next Web, som sedan starten 2014 syftar till att utse Europas snabbast växande teknikstartups.

Den största anledningen till Matsmarts vinst är just tillväxten – mellan 2014 och 2016 ökade företagets omsättning mest av alla techbolag i Sverige.

Tjänsten, som förra året också introducerades i Norge, ledde förra året till ett minskat svinn på 708 ton mat som såldes istället för slängdes.

– Det känns naturligtvis helt fantastiskt att vinna i konkurrens med en massa andra superstarka bolag. Vi ser verkligen fram emot Europafinalen, säger Karl Andersson, medgrundare, i ett uttalande.

Vid finalen, som går av stapeln 18 maj i Amsterdam, kommer man att ställas mot spanska Cornerjob, brittiska deliveroo, tyska Braqi, nederländska Tiqets samt franska Misterfly. Vid förra årets tävling representerades Sverige av podcastplattformen Acast, som inte lyckades ta vinsten framför tyska klädsajten Lesara.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094