23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Årets finländska livsmedel snart till Sverige

Paulig-ägda produkten fick ett enormt genomslag i Finland förra året – efter priset väntar nu en lansering på svenska marknaden.

I början av förra året lanserade finländska Gold & Green Foods en utmanare inom vegosegmentet, till stor del baserat på nordiska råvaror.

Produkten, som består av havre, ärter och åkerbönor, framställs genom en patenterad teknik som företaget håller hemlig. I grova drag beskrivs processen med att havre, bön- och ärt-protein blandas med vatten, varpå massan samtidigt böjs under upphettning för en fiberrik konsistens ska uppstå.

Pulled havre, eller ”nyhtökaura” som den heter i Finland, fick ett stort genomslag omgående – tidningar, tv och radio lyfte fram den nya produkten och många butiker sålde slut lagret på lanseringsdagen, rapporterade SR:s sverigefinska radiokanal Sisuradio några veckor efter säljstarten i maj 2016.

Samma år belönades produkten med priset Årets livsmedelsfenomen i kedjan Keskos tävling K-Ruoka Awards och i dag finns produkten i flera finska butikskedjor.

Under tisdagen var det dags för ännu ett pris för produkten. När Finlands livsmedelsindustriförbund ETL höll sin årliga tävling var Gold & Greens pulled havre nominerad av juryn i kategorin Årets finländska livsmedel. Produkten utsågs till vinnare efter en omröstning där allmänheten röstade under två veckor i april.

– Vi utvecklar produkten vidare, och vi kommer att lansera nyheter på marknaden i fortsättningen. Härnäst planerar vi att inleda försäljningen av produkten på den svenska marknaden, säger Maija Itkonen, vd för Gold & Green Foods, i ett pressmeddelande.

Några månader efter att Gold & Green släppte produkten köpte finska koncernen Paulig Group 51 procent av företaget, med den uttalade målsättningen att lansera pulled havre internationellt.

Enligt Gold & Greens svenska presskontakt kommer produkten snart att lanseras i ett tiotal butiker i Stockholm – inkluderande Ica-butiker, Urban Deli och Paradiset – innan en bred Sverige-lansering i oktober.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125